Rynek Infrastruktury
Dodatkowe 4-6 mld zł będzie kosztował tabor do obsługi tej linii. Zastrzegł jednak, że realne koszty będą znane po wykonaniu studium wykonalności – poinformował PAP.
Cezary Grabarczyk stwierdził, że projekt budowy linii „Y” jest przygotowywany w sposób wzorcowy. – Do końca roku firma przedstawi pierwszą część studium wykonalności. To studium wskaże lokalizację dla projektu Y w przyszłym roku, czyli mniej więcej za 18 miesięcy zostanie przedstawiona druga część studium, która będzie wskazywała na realne koszty zarówno budowy, jak i utrzymania tego systemu - powiedział.
Minister infrastruktury powiedział także, że chciałby, aby system wyceny biletów na polskiej linii dużych prędkości był zbliżony do tego, który stosują linie lotnicze. Zbigniew Szafrański, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych wyjaśnił, że aby projekt był ekonomiczny, trzeba odejść od taryf kilometrowych, a zastosować system, w którym w najbardziej atrakcyjnych porach bilety będą droższe. Dodał, że szybką koleją "również pojedzie emeryt za 30 zł, tylko o godz. 11 - 13, gdy obłożenie pociągu jest mniejsze" - podaje PAP.